Draagarm voor auto
Arm onafhankelijke ophanging: vaak voorkomende defecten en hun symptomen
- Slijtage.
- Schending van de hoeken bij wieluitlijning.
- Er worden vreemde geluiden waargenomen tijdens het rijden over een kuil of bult.
- Banden aan één zijde verslijten ongelijkmatig.
- Vervorming.
- De auto wijzigt onaangekondigd van traject.
- De banden verslijten ongelijkmatig.
- Een van de wielen staat in de foute positie in de wielkast.
- De veerpoten voeren hun functies niet uit: er worden kloppende geluiden waargenomen van metalen elementen op de carrosserie.
Hoe de arm van de onafhankelijke ophanging vervangen
De component kan enkel gerepareerd worden in het geval dat de schade onbeduidend is. Indien er zich bijvoorbeeld kleine scheurtjes op het oppervlak bevinden, kunnen deze verholpen worden door te lassen. Aangezien de reparatiewerken specifieke vaardigheden vereisen, is het aan te raden deze in een servicecentrum uit te voeren. Indien de schade aanzienlijk is, of indien de component werd blootgesteld aan corrosie, dient de arm van de onafhankelijke ophanging vervangen te worden. Gewoonlijk wordt de arm samen met de bussen vervangen. Het is ook aan te raden de kogelgewrichten te vervangen. Gewoonlijk wordt de vervanging van de voorste arm als volgt uitgevoerd:
- De auto wordt op een lift geplaatst of omhooggeduwd met een krik. De bouten of wielbevestigingen aan de zijde van de reparatiewerken worden op voorhand losgemaakt.
- Na het vastzetten van de wagen, wordt het wiel verwijderd.
- Indien de veerpoot op de arm gemonteerd is, wordt deze verwijderd.
- Alle bouten van de arm worden losgemaakt, en indien nodig wordt het kogelgewricht verwijderd met behulp van een speciale verwijdertool.
- De arm wordt verwijderd.
- Er wordt een nieuwe arm geïnstalleerd, en de montage gebeurt in omgekeerde volgorde.
Het algoritme voor vervanging van de achterste arm verschilt lichtjes. Het installatieproces voor een nieuwe component heeft zelf aparte bijzonderheden bij verschillende automodellen. Daarnaast hebt u bepaalde vaardigheden nodig om de arm in de juiste positie te plaatsen. Daarom is het beter een servicecentrum in te schakelen om de werken uit te voeren indien u niet over de nodige kennis en ervaring beschikt.
Het is aan te raden om de draagarmen in een servicecentrum te vervangen.
Gemiddelde levensduur: 30 000–50 000 km.
Soorten:
- Volgens installatiehoek:
- longitudinale draagarmen;
- dwarse draagarmen;
- diagonale draagarmen.
- Volgens ontwerp:
- wishbones (twee bevestigingspunten);
- A-armen (drie bevestigingspunten);
- H-armen (vier bevestigingspunten)
- Volgens locatie as:
- draagarmen voorste as;
- draagarmen achterste as;
- Volgens montagelocatie:
- rechterzijde;
- linkerzijde.
- Volgens locatie:
- bovenste draagarmen;
- onderste draagarmen.
- Volgens materiaal:
- staal;
- gietijzer;
- aluminium.
Draagarm informatie
Kenmerkend voor de onafhankelijke wielophanging is de ophanging / vorkbeen, dat bij de wielophanging is aangesloten op de wieldrager en lichaam. Nieuwere automodellen hebben een zelfdragende carrosserie en een voorwielophanging in de vorm van een suspensie. De MacPherson veerpoten worden hier gebouwd in combinatie met de ophanging / vorkbeen. De veerpoten zijn halvemaanvormige en gemaakt van aluminium - vroeger werd staal gebruikt. Het vorkbeen / ophanging neemt in samenwerking met de veerpoot toren op de horizontale krachten, veroorzaakt wanneer het voertuig wordt afgeremd of versneld. Tijdens het remmen worden de lagers blootgesteld aan extreme belastingen, de voorste op tocht en achterste op druk.
Ophanging / vorkbeen wordt opgehangen aan het lichaam in een composiet lager, bestaande uit rubber en metaal. De vervanging van het vorkbeen is vereist als deze niet meer zijn functie kan uitvoeren.
Als een hobby schroevendraaier en met voldoende expertise kan de vervanging van het vorkbeen zonder problemen zelf uitgevoerd worden. Anders moet u uw auto naar een erkende reparatiewerkplaats brengen, die de draagarm wisselt.
Als je de reparatie zelf uitvoert
Als je eenmaal hebt besloten op eigeninitiatief en de reparaties op u eigen wilt doen, dan kunt u terecht op onze website. In onze winkel vindt u vorkbenen voor veel verschillende automerken. Welke is het juiste voor uw voertuig, kijken wij op basis van de gegevens van uw voertuig registratie. Naast vorkbeen bieden wij een breed scala aan reserveonderdelen en verbruiksgoederen, alsook wiellagers en schokdempers. Aankoop van uw woning via onze website, onze service brengt de onderdelen snel op de weg aan u en u kunt na een paar dagen het installeren beginnen van deze onderdelen. Dus ben je weer terug op de weg.
Draagarm: Bestsellers
- Materiaal: Staal
- Draagarmtype: Enkelvoudigedraagarm
- Lengte [mm]: 298
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Vooras links, Bovenaan, Voor
- Draagarmtype: Driehoeksdraagarm
- Lengte [mm]: 267,5
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Vooras rechts
- Draagarmtype: Driehoeksdraagarm
- Lengte [mm]: 346
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Vooras links, Onder
- Materiaal: Staal
- Draagarmtype: Driehoeksdraagarm
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Vooras, Links, Onder, Achter
- Materiaal: Gegoten staal
- Draagarmtype: Driehoeksdraagarm
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Vooras, Onder, rechts
- Materiaal: Staal
- Draagarmtype: Driehoeksdraagarm
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Vooras links, Onder
- Materiaal: Plaatstaal
- Draagarmtype: Driehoeksdraagarm (BW)
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Vooras rechts, Onder
- Materiaal: Plaatstaal
- Draagarmtype: Driehoeksdraagarm (BW)
- Conditie: Geheel nieuw