Oliefilter voor auto

Oliefilter: vaak voorkomende defecten en hun symptomen

  1. Verstopping.
    • Achteruitgang werking van de motor.
    • Oververhitting motor.
    • Zwarte rook uit de uitlaatpijp.
  2. Defect aan een van de kleppen.
    • Voortdurend signaal van de noodindicator voor het oliepeil.
    • Kloppen bij starten motor.
    • Hoge of lage oliedruk.
  3. Schade aan de behuizing of het filtermateriaal.
    • Lekken van olie uit de behuizing van de oliefilter.
    • Moeilijk starten van de motor.

Hoe e oliefilter vervangen?

Fabrikanten raden aan de oliefilter samen met de motorolie te vervangen, ongeveer een keer per jaar of elke 10 000 - 15 000 kilometer. Indien de component echter eerder defect raakt, dient deze onmiddellijk vervangen te worden.

U kunt dit in een servicecentrum laten doen, of zelf uitvoeren. Bij de keuze van een nieuwe component dient u rekening te houden met de aanbevelingen van de fabrikant.

Om de oliefilter te vervangen, dient u het volgende te doen:

  1. Warm de motor op tot deze de werkingstemperatuur bereikt, plaats een container voor gebruikte olie onder de carterpan.
  2. Schroef de afvoerstop van de carterpan los met behulp van een schroevendraaier, en verwijder vervolgens de stop, waarbij u de druk van de olie controleert. Wees voorzichtig, aangezien de olie heet is.
  3. Schroef de afvoerstop in de carterpan van zodra de olie afgevoerd is.
  4. Schroef de oliefilter los en plaats deze voorzichtig op het reservoir met de gebruikte olie.
  5. Smeer de afdichtingsring van de nieuwe autocomponent in met motorolie. Installeer de component en maak deze vast volgens de aanbevelingen van de fabrikant.
  6. Gier nieuwe olie tot de markering MAX op de peilstok, installeer de oliefilterdop en start de motor.
  7. Stop de motor nadat de noodindicator voor het oliepeil uitschakelt; let erop dat er geen olielekken onder de filterpakking verschijnen.

Oliefilter informatie

De regel is dat de olie filter wordt vervangen bij het vervangen van olie, omdat de filter vervuiling voorkomt dat de olieleidingen verstopt zijn. Sommige voertuigen hebben zelfs meer dan een oliefilter, namelijk het hoofdfilter en de secundaire filter. De aankoop van de filter zijn twee types, hoewel de wegwerpfilter, een filter dat slechts een keer wordt gebruikt, en het filterelement, dat zich in een stevige behuizing bevind. Grootste deel is vervuiling van de oliefilter voor het verstoppen van de olieleidingen verantwoordelijk, omdat een smeerolie filter reinigt de olie niet meer zoals het oorspronkelijk is ontworpen. Daarom is een regelmatige wisseling van de filter noodzakelijk, zodat niet een motorstoring veroorzaakt wordt, omdat de lagers zijn heet gelopen als gevolg van onvoldoende smering.

De filterwisseling kan iedereen doen

Veel automobilisten wisselen de olie in hun voertuigen zelf.

Als je het ook kunt en een beetje begrip van uw voertuig hebt, dan moet je niet alleen de olie, maar tegelijkertijd het oliefilter vervangen. Een oliefiltersleutel en een beetje tijd bent u nodig. Als het filter in uw auto heeft een plaats in een vaste behuizing, dan hebt je alleen een sleutel nodig, die u zeker in uw gereedschapskist zult hebben. In onze winkel vindt u de oliefilter, die geschikt is voor uw voertuig, en zelfs degenen die onderhoudsvrij zijn. U bent al bezig met de filters, controleer dan ook de lucht- en brandstoffilters en afdichtingen om uw vermogen om te functioneren. Zelfs die aan slijtage onderhevige onderdelen zijn verkrijgbaar in onze winkel. U bestelt online via onze website en we leveren direct aan u, zodat uw voertuig is klaar om opnieuw te rijden.

Oliefilter: Bestsellers

-12%
MAHLE ORIGINAL Oliefilter
Art. Nr. : OC 976
Details
Koop Oliefilter OC 976
6,97 €
6,13 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
  • Filter type: Opschroeffilter
  • Hoogte (mm): 89,0
  • Diameter o-ring (mm): 72,0

OEM nummer

11 09 A L

E1 49 1 34

11 09 T 0

In voorraad
Details
-40%
MAHLE ORIGINAL Oliefilter
Art. Nr. : OX 149D
Details
Koop Oliefilter OX 149D
5,00 €
3,05 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
  • Filter type: Filter insert
  • Buitendiameter [mm]: 76,0
  • Hoogte (mm): 79,0

OEM nummer

12 75 8 10

12 75 8 11

In voorraad
Details
-33%
MAHLE ORIGINAL Oliefilter
Art. Nr. : OX 153D3
Details
Koop Oliefilter OX 153D3
6,00 €
4,06 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
  • Filter type: Filter insert
  • Buitendiameter [mm]: 64,3
  • Hoogte (mm): 115,0

OEM nummer

A6 11 1 800 009

61 11 8 000 09

A1 12 1 840 025

In voorraad
Details
-12%
BOSCH Oliefilter
Art. Nr. : 1 457 429 619
Details
Koop Oliefilter 1 457 429 619
7,42 €
6,53 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
  • Filter type: Filter insert
  • Hoogte (mm): 153
  • Diameter (mm): 64

OEM nummer

07 41 1 556 2

03 81 1 546 6

11 00 6 96

In voorraad
Details
-12%
MANN-FILTER Oliefilter
Art. Nr. : HU 716/2 x
Details
Koop Oliefilter HU 716/2 x
11,97 €
10,53 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
  • Buitendiameter [mm]: 66
  • Hoogte (mm): 99
  • Binnendiameter1 [mm]: 19,6

OEM nummer

13 59 9 41

30 73 5 878

96 56 4 321 80

In voorraad
Details
-12%
BOSCH Oliefilter
Art. Nr. : 1 457 429 238
Details
Koop Oliefilter 1 457 429 238
12,90 €
11,35 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
  • Filter type: Filter insert
  • Hoogte (mm): 99
  • Hoogte 1 (mm): 82

OEM nummer

11 09 Z 6

11 47 6 85

2S 6Q 6 714 AB

In voorraad
Details
-12%
PURFLUX Oliefilter
Art. Nr. : LS867B
Details
Koop Oliefilter LS867B
6,18 €
5,44 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
  • Buitendiameter [mm]: 76
  • Hoogte (mm): 85
  • Aansluitdraad: M20x1,5

OEM nummer

11 09 N 2

11 09 N 3

11 09 T 1

In voorraad
Details
-12%
FEBI BILSTEIN Oliefilter
Art. Nr. : 22546
Details
Koop Oliefilter 22546
5,89 €
5,18 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
  • Filter type: Filter insert
  • Buitendiameter [mm]: 71,7
  • Hoogte (mm): 140,8

OEM nummer

07 11 1 556 2C

07 11 1 556 2A

07 01 1 556 2

In voorraad
Details