Stroomverdeler voor auto
Stroomverdeler: vaak voorkomende defecten en hun symptomen
- Uitbranden van een rotorarm van de stroomverdeler.
- De motor start niet.
- Kloppen van de zuigerpennen tijdens het versnellen.
- De motor blokkeert plots tijdens het rijden.
- De motor verliest vermogen.
- Falen van het toerental van de motor.
- Kortsluiting of oxidatie van contacten.
- Aanzienlijke stijging van het brandstofverbruik.
- De motor werkt met storingen.
- De versnellingscapaciteit van de motor gaat achteruit.
- Mechanische schade en slijtage van de elementen.
- De auto schokt plots tijdens het rijden.
- De werking van de motor is onstabiel tijdens stilstand.
- De indicatornaald voor het toerental vibreert (in auto's die hiermee uitgerust zijn).
- Er zijn knallen hoorbaar in de geluidsdemper en het inlaatspruitstuk.
- De motor werkt met storingen.
Hoe de stroomverdeler repareren of vervangen?
Gemiddeld dient de controle van de elementen van de stroomverdeler in een wagen elke 10 000 kilometer uitgevoerd te worden. Bij het verschijnen van bovenstaande symptomen van defecten, is het niet noodzakelijk het volledige onderdeel te vervangen, u kunt enkel het defecte element vervangen. De rotorarm en de covercontacten zijn vatbaarder voor slijtage en schade.
Om de oorzaak van defecten te detecteren, dient de stroomverdeler verwijderd, ontmanteld en visueel geïnspecteerd te worden. Het verwijderen en ontmantelen kunt u zelfstandig doen. De volgorde van de te ondernemen acties kan variëren voor verschillende automodellen, dus neem de technische documentatie door alvorens de werken te starten. In het algemeen bestaat de verwijdering uit volgende stappen:
- Ontkoppel de negatieve aansluiting van de batterij.
- Let op de positie van de component en de kabels van de bougies. Breng indien nodig markeringen aan om alles nadien correct te monteren.
- Ontkoppel de kabels van de bougies en de bobine van de cover op de stroomverdeler.
- Verwijder de slang van de vacuümregelaar.
- Schroef de bevestigingsbouten los aan de zijden en in het midden van de stroomverdeler, en verwijder deze.
Vervolgens wordt de vervanging uitgevoerd van de elementen van de stroomverdeler die de oorzaak zijn van het defect. Indien het defect veroorzaakt wordt door contactoxidatie, kunnen ze gereinigd worden met behulp van een droge doek en een speciaal reinigingsmiddel. Indien de cover van het mechanisme of de rotor van de stroomverdeler beschadigd zijn, dient u:
- Twee bouten los te schroeven die de cover bevestigen, en de kabels ervan los te maken.
- Aan de rotorarm te trekken en deze van de as te verwijderen.
- Installeer een nieuwe rotor in de stroomverdeler en installeer een nieuwe cover.
- Voer de montage van de stroomverdeler uit in omgekeerde volgorde.

Stroomverdeler informatie
Stroomverdeler: Bestsellers
- Voor fabrikant: System BOSCH
- Conditie: Geheel nieuw
- Conditie: Geheel nieuw
- Materiaal: NBR (Nitril-Butadien-Kautschuk)
- Diameter [mm]: 71
- Binnendiameter [mm]: 65
- Conditie: Geheel nieuw
- Voor fabrikant: MARELLI
- Conditie: Geheel nieuw
- Voor fabrikant: DUCELLIER
- Condensator capaciteit [µF]: 0,25
- Conditie: Geheel nieuw
- Voor fabrikant: Bosch
- Conditie: Geheel nieuw
- Conditie: Geheel nieuw
- Condensator capaciteit [µF]: 0,25
- Conditie: Geheel nieuw