Remblokken voor auto
Remblokken: vaak voorkomende defecten en hun symptomen
- Slijtage.
- Het remblok is dunner geworden.
- De remafstand van de wagen en de bewegingsafstand van het rempedaal nemen toe.
- Er worden schokken gevoeld van de zijden van de wielen tijdens scherp remmen.
- Er worden vreemde geluiden (kloppen, piepen) waargenomen tijdens het remmen.
- Er verschijnen opvallende krassen, scheuren of spaanders op de component.
- Het remvloeistofpeil neemt aanzienlijk af.
- Vet of vuil op de remblokken.
- Remefficiëntie neemt af.
- De auto wijkt af van het bedoelde traject tijdens het remmen.
- Piepende of fluitende geluiden tijdens het remmen.
- Men dient meer kracht uit te oefenen op het rempedaal.
- Vastkleven aan de remschijf.
- Het rempedaal keert niet terug naar de oorspronkelijke positie.
- Het wiel zit vast, zodat de auto niet kan rijden.
Hoe de remblokken vervangen
Indien de remblokken defect zijn, is reparatie onmogelijk. Men dient de onderdelen te vervangen. Remblokken worden in paren vervangen op één as. Alle werken dienen uitgevoerd te worden na het afkoelen van de motor.
De vervangprocedure heeft verschillende kenmerken, afhankelijk van het automodel, en van het feit of de remblokken op de voorste of achterste as vervangen moeten worden. In het algemeen gebruikt men het volgende algoritme:
- Schroef de wielmoeren los, hef de wagen op met behulp van een krik en verwijder het wiel.
- Verwijder de dop van het remvloeistofreservoir.
- Verwijder de bevestigingsbeugels en schroef de remklauwgeleiders los. Indien er een slijtagesensor op de blokken geïnstalleerd is, ontkoppel de aansluiting.
- Plaats een platte schroevendraaier tussen de blokken en verwijder hen hiermee. Reinig de montagelocatie grondig.
- Installeer nieuwe blokken. Breng een speciaal smeermiddel aan op de remklauwgeleiders. Let erop dat er geen smeermiddel op de remblokken mag komen.
- Voer de montage van alle elementen uit in omgekeerde volgorde.
Remblokken & remblokkenset informatie
Het doel van de rem is de snelheid te verminderen en het voertuig tot stilstand te brengen. Daarvoor is de remvoering vereist die wordt toegepast op de remklauw ofwel geklonken of gelijmd. Met elke remproef wordt de remvoering afgesleten, dat wil zeggen de bekleding wordt dunner en dunner. Dat de rem altijd functioneel blijft moeten de van hoge slijtage blootgestelde remblokken regelmatig worden vervangen. Meestal zijn de remblokken te vervangen om een as met de schijven, die altijd moeten worden gedaan in paren. De originele remblokken wijzen een hoge wrijvingscoëfficiënt en temperatuurbestendigheid tot 800 °C. Bovendien moet de voering volledig geladen zijn om een correcte remwerking te bereiken.
Voor de remvoering is er EU-richtlijnen - EU-richtlijn ECE-R-90 - die moet in acht worden genomen. Bij uw aankoop is er aandacht te geven voor de cirkel met de E – de E kenmerk - en de onderliggende landcode en het herkenningsnummer.
In nieuwe voertuigen is een waarschuwingssignaal geïntegreerd, dat aangeeft wanneer de remblokken vervangen moeten worden. Tijdens het onderhoud van uw voertuig in de garages, worden altijd de remmen gecontroleerd.
Defecte remblokken verhogen het risico
Voor de veiligheid van de bestuurder en de passagier van een voertuig, is de rem de veiligheid belangrijkste deel. In onze winkel krijgt u remblokken onder de EU-regeling en alleen originele onderdelen, omdat uw veiligheid is belangrijk voor ons. U bestelt vanuit huis via onze website, voert u de gegevens van uw voertuig registratie in en we zullen het juiste onderdeel vinden voor uw set wielen. Bij het vervangen van de remblokken, dient u tevens de dezelfde tijd de remschijven en remblokken te controleren. Deze auto-onderdelen en een andere grote assortiment van reserve - en aan slijtage onderhevige onderdelen zijn beschikbaar in onze winkel.
Remblokken & remblokkenset: Bestsellers
- Inbouwplaats: Achteras
- Slijtageindicator: Zonder ingebouwde slijtagesensor
- Hoeveelheid: Set assen
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Achteras
- Slijtageindicator: Met akoestische slijtagewaarschuwing
- Hoeveelheid: Set assen
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Vooras
- Slijtageindicator: Excl. slijtage waarschuwingscontact
- Hoeveelheid: Set assen
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Vooras
- Slijtageindicator: Niet geschikt voor slijtage waarschuwingscontact
- Hoeveelheid: Set assen
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Achteras
- Slijtageindicator: Met akoestische slijtagewaarschuwing
- Hoeveelheid: Set assen
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Vooras
- Hoeveelheid: Set assen
- Slijtageindicator: Met ingebouwde slijtagesensor
- Conditie: Geheel nieuw
- Slijtageindicator: Incl. slijtage waarschuwingscontact
- Hoeveelheid: Set assen
- Aantal slijtage-indicatoren [per as]: 1
- Conditie: Geheel nieuw
- Slijtageindicator: Incl. slijtage waarschuwingscontact
- Hoeveelheid: Set assen
- Aantal slijtage-indicatoren [per as]: 2
- Conditie: Geheel nieuw