Riemspanner voor auto
Spanner distributieriem: vaak voorkomende defecten en hun symptomen
- Corrosie en slijtage van elementen van het spannermechanisme voor de distributieriem.
- Kloppen en krassen van onder de cover van het distributiemechanisme.
- Schokken tijdens starten motor.
- Verlies van motorvermogen.
- Slippen of scheuren van de tandriem.
- Mechanische en thermische schade aan componenten.
- Lekken van smeermiddel spanrol.
- Extreme vibratie (voor auto's met een dieselmotor).
- Versnelde slijtage, schade aan de distributieriem.
- Onstabiele werking van de motor.
Hoe het riemspannermechanisme vervangen?
Het is aan te raden om de spanner van de distributieriem tijdens elk gepland onderhoud van het voertuig te controleren. Gemiddeld dient de vervanging van het spannermechanisme elke 70 000 kilometer uitgevoerd te worden. Deze aanbeveling geld ook voor de spanner van de V-riem.
Een defecte tandriemspanner kan niet gerepareerd worden. Indien een van de bovenstaande defecten optreedt, dient de component vervangen te worden met een nieuwe spanrol en distributieriem.
De vervanging van de spanner van de distributieriem vereist speciale uitrusting en vaardigheden. Daarom dienen deze werken toevertrouwd te worden aan professionals in het onderhoud van wagens.

Riemspanner informatie
Riemspanner: Bestsellers
- Diameter [mm]: 65
- Breedte [mm]: 25
- aangedreven aggregaten: Dynamo
- Conditie: Geheel nieuw
- Diameter [mm]: 65,0
- Breedte [mm]: 26,0
- Conditie: Geheel nieuw
- Diameter [mm]: 65
- Breedte [mm]: 25, 26
- Behuizingsmateriaal: Aluminium
- Conditie: Geheel nieuw
- Diameter [mm]: 70,0
- Breedte [mm]: 24,0
- Conditie: Geheel nieuw
- Breedte [mm]: 23
- Ribbenaantal: 5
- Riemschijf-Ø [mm]: 83
- Conditie: Geheel nieuw
- Diameter [mm]: 70,0
- Breedte [mm]: 24,0
- Conditie: Geheel nieuw
- Riemschijf-Ø [mm]: 75,0
- Hoogte 1 [mm]: 26,0
- Hoogte 2 [mm]: 44,8
- Conditie: Geheel nieuw
- Behuizingsmateriaal: Aluminium
- Materiaal looprollen: Kunststof
- Diameter [mm]: 65
- Conditie: Geheel nieuw