Homokineet voor auto
Homokinetische koppeling: vaak voorkomende defecten en hun tekenen
- Slijtage
- Vreemde geluiden (gefluit en gekraak) komen uit de buurt van de wielen als u een bocht neemt.
- U hoort gekraak als u rechtdoor rijdt, en dit betekent dat de binnenste homokinetische koppeling gebroken is.
- In het begin rijdt de auto met haperingen, en u hoort geklik.
- De gebruiksduur van smeermiddel is ten einde
- De carrosserie vibreert tijdens de rit.
- U hoort bij het draaien van het stuurwiel gekraak vanuit de wielen, of bij het gasgeven of rijden over wegdrempels.
- U merkt dat de auto schokt bij het starten of gasgeven.
- Er zit speling op de aandrijfas tijdens het hobbelen.
- Scheuren van de stoflaars
- Er lekt vet aan de binnenkant van de band.
- Vreemde geluiden, veroorzaakt door het binnendringen van zand en andere stoffen die schadelijk zijn voor de koppeling, hoorbaar gedurende de rit.
Hoe vervangt u de homokinetische koppeling?
Als de homokinetische koppeling kapot is, moet deze vervangen worden. U kunt dit beter bij een werkplaats laten doen, omdat er speciaal gereedschap voor nodig is. U kunt het beste een nieuwe stoflaars en bevestigingsring laten installeren tegelijkertijd met de homokinetische koppeling.
Voor de vervanging van de buitenste homokinetische koppeling met een specialist de auto optillen met behulp van een krik, het wiel demonteren aan de kant waar het werk gedaan wordt, de remschijf en -klauw, het kogelgewricht en het uiteinde van de trekstang verwijderen. Daarna zal een specialist de stoflaars van het homokinetische gewricht verwijderen, en de homokinetische koppeling zelf weghalen met verwijderingsgereedschap. Dan wordt er een nieuw component op de aandrijfas gezeten wordt de unit weer in elkaar gezet.
Het stappenplan voor de vervanging van de binnenste homokinetische koppeling is iets anders. De auto moet boven een werkput of op een liftplatform staan, en daarna moeten de bouten van de homokinetische koppeling onder de auto losgeschroefd worden, waarna het onderdeel uit de behuizing van de versnellingsbak wordt gehaald en de homokinetische koppeling wordt verwijderd uit de spieën van de aandrijfas. Daarna wordt er een nieuw component geïnstalleerd, en wordt alles in omgekeerde volgorde in elkaar gezet.

Homokineet informatie
Homokineet: Bestsellers
- Inbouwplaats: Wielzijde
- Buitenvertanding wiel zijde: 33
- Binnenvertanding, wielzijde: 30
- Conditie: Geheel nieuw
- Lengte [mm]: 105
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 27
- Conditie: Geheel nieuw
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 27
- Diameter o-ring [mm]: 59,5
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Vooras rechts, Vooras links
- Buitenvertanding wiel zijde: 37
- Binnenvertanding, wielzijde: 25
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Wielzijde, Vooras links, Vooras rechts
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 30
- Conditie: Geheel nieuw
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Binnenvertanding, wielzijde: 30
- Diameter o-ring [mm]: 59,5
- Conditie: Geheel nieuw
- Lengte [mm]: 156
- Buitenvertanding wiel zijde: 28
- Binnenvertanding, wielzijde: 39
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Wielzijde, Vooras links, Vooras rechts
- Lengte [mm]: 105
- Buitenvertanding wiel zijde: 36
- Conditie: Geheel nieuw


































