Remschoenen voor auto
Trommelremschoenen: veel voorkomende defecten en de tekenen hiervan
- Slijtage.
- Merkbaar dunner worden van de trommelremschoen.
- Vergrote vrije slag van het rempedaal.
- Een piepend of krassend geluid bij het remmen.
- Verlengde remweg van het voertuig.
- Verslapping van de veer van de remschoen.
- Eén van de wielen wordt afgeremd als het rempedaal wordt losgelaten.
- De remmen trillen of produceren een specifiek piepgeluid.
- Het pedaal loopt vast in de ingedrukte positie.
- Vervuilen of oliën van de wrijvingselementen.
- Verlaagde operationele efficiëntie van de trommelremmen.
- Vreemde geluiden (gepiep, geklop) gedurende het remmen.
- Spontane verandering van het voertuigtraject gedurende het remmen.
- Verhoogde weerstand van het rempedaal.
Hoe vervangt u trommelremschoenen?
Kapotte componenten moeten meteen vervangen worden. Het is aanbevolen om de trommelremschoenen te vervangen aan beide zijden van het voertuig.
Het proces kan verschillen op basis van het model van de auto; over het algemeen is het schema voor zelfstandige vervanging als volgt:
- Haal de bouten of moeren van het stuurwiel los, til de wagenbak op door middel van een krik, haal alle bevestigingen los en verwijder het stuurwiel.
- Zet het voertuig vast door middel van wielblokken.
- Schroef geleidingspinnen los en verwijder de trommelrem.
- Ontkoppel de veer en de stang van de parkeerrem.
- Verwijder de veer van de remschoen.
- Haal de remschoenen van de pinnen van de wielremcilinder, en verwijder deze.
- Plaats een onderhoudbaar component en installeer alles in omgekeerde volgorde.
U dient de remschoenen als set te vervangen.
Voer elke 30 000 km een geplande diagnose van de remschoenen uit.
Inspecteer tijdens het vervangen van de remschoenen de remtrommel visueel, en meet de binnendiameter. Indien de slijtagelimiet bereikt werd, vervang de remtrommel.
Gemiddelde levensduur: 60 000 – 70 000 km.
Soorten:
- Volgens aanduiding:
- voor de hoofdrem;
- voor de handrem.

Remschoenen informatie
In voertuigen met trommelremmen drukken twee tegengestelde, met en remblok voorzien van een remklauw direct tegen het binnenoppervlak van de trommel en zorgen zo door wrijving voor de vermindering van snelheid. De contactdruk wordt hetzij door een wig, een nok of een hydraulische remcilinder opgebracht. Omdat de wrijving tussen de remvoering en trommel aanzienlijke warmte gegenereerd moet deze op geschikte wijze naar buiten worden verwijderd. Remtrommels worden daarom vaak aan de buitenzijde met koelvinnen voorzien.
Remmen regelmatig controleren en indien nodig bijstellen
Vooral de remmen van uw auto hebben een grote invloed op de verkeersveiligheid. Als het onderhoud van de remmen veronachtzaamd wordt, wordt door de slijtage de remwerking verminderd en de remweg verlengd. Om deze reden moet u de remblokken op regelmatige tijdstippen controleren. Uiteindelijk slijten van de remblokken kan worden gecorrigeerd door het aanpassen van de remmen.
Als dit niet zo is, dan moet je de remblokken vervangen, en dat per paar.
Voor de veiligheid gerelateerde componenten moet je in de eerste plaats kijken naar kwaliteit en duurzaamheid, en liever een beetje meer geld investeren. Vergeet niet dat bij een verkeerscontrole hoge boetes dreigen als u met defecte remmen of een defecte verlichting rijdt. Van goedkope No name producten die beschikbaar zijn in overvloed in vele online winkels, zal je beter wegblijven, want wij bieden u alleen remklauwen van bekende autofabrikanten, die allemaal zijn goedgekeurd. De beoordeling en juiste afstelling van de remmen is mogelijk in een garage, waar ook een remtest wordt gedaan. Als u naast de remklauw ook een nieuwe hoofdremcilinder nodig hebt, dan kunt u deze bij ons online bestellen.
Remschoenen: Bestsellers
- Inbouwplaats: Achteras
- Diameter: 203,2
- Breedte [mm]: 38
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Achteras
- Diameter: 160,5
- Breedte [mm]: 20
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Achteras
- Diameter: 200
- Breedte [mm]: 39
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Achteras
- Breedte [mm]: 40
- Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met hefboom
- Conditie: Geheel nieuw
- Breedte [mm]: 40
- Remsysteem: VAG
- Remtrommeldiameter binnen [mm]: 200
- Conditie: Geheel nieuw
- Breedte [mm]: 40
- Remblok/voering: Met voering
- Remtrommeldiameter binnen [mm]: 200
- Conditie: Geheel nieuw
- Inbouwplaats: Achteras
- Breedte [mm]: 20
- Remsysteem: Ate/Teves
- Conditie: Geheel nieuw
- Breedte [mm]: 31
- Remsysteem: Fiat-Bendix
- Remtrommeldiameter binnen [mm]: 185
- Conditie: Geheel nieuw






































